MENSEN MAKEN MERKEN MARKETING

Tijdens presentaties die ik geef op het gebied van social selling en content marketing is er een vraag die veel stof doet op waaien: “Hoe kun je jezelf onderscheiden in een wereld waar producten en diensten steeds meer op elkaar lijken?”

Traditionele verkoop methoden gaan er voor op de schop. De klant is slimmer geworden en heeft in meer dan 70% van de gevallen online al besloten met wie zaken gedaan wordt. Moet je dan nog wel een (push) accountmanager aannemen? Of is er een business development manager nodig? En, wat gaat hij of zij dan doen? Sales, marketing of allebei?

In het marketing vak zou het steeds minder gaan om onze producten of diensten, maar steeds meer om verhalen rondom hetgeen aangeboden wordt. De bekende shift van product-naar content marketing.

“Als marketing belangrijker wordt dan sales, moet sales gewoon meer marketing doen”

Is daarom een veel gebruikte ‘omdenk-quote’ van mij. Om aan te geven dat je eigenlijk geen sales meer kunt bedrijven als je de online wereld niet begrijpt en er niet aan mee doet. Meedoen betekent overigens niet dat je constant moet zenden over je fantastische producten of diensten. Ook al begrijp ik die trots wel. Dat ligt nu eenmaal het dichtst bij wat je kent en wat is aangeleerd om over te praten.

Veel belangrijker is het om te reageren. Bijvoorbeeld op een interessante blog van een klant. Ik beloof je dat dat leidt tot interessante nieuwe gesprekken, verbeterde inzichten, optimale klantrelaties en vooral meer business. Deze vaak vergeten reactie is wat mij betreft niets meer en minder dan social listening. En het opmerkelijke is dat je dat online vergeet, maar in een normaal gesprek ook doet.

Terug naar het opvallen. Opvallen met content marketing kent een grote uitdaging op basis van onderstaande formule:

Communicatie kanalen x content vormen = ?

De uitkomst is volgens mij chaos! Er zijn een enorm aantal communicatiekanalen en de manieren waarop wij content delen, denk aan tekst, beeld, video, infographic, animatie, whitepaper, vlog, blog e.d. is er zeker niet minder op geworden.

Toch geloof ik dat er meer is. Mijn ervaring is dat het echte onderscheid zit in de mensen zelf. Wat gebeurt er als medewerkers of klanten positieve uitspraken doen over je organisatie? Hoe persoonlijker verhalen worden, hoe meer ze gelezen worden is mijn ervaring. Dat is waar ik graag bij help en wat ik “Mensen Maken Merken Marketing” noem.

Zorgen dat klanten en werknemers ambassadeur van je merk worden!

Best een mooie gedachte. Een gedachte die ook omarmt wordt door een aantal grote wereldmerken, maar die je overal kunt toepassen.

Ook bij u?

Deel dit: